رسوای دل

مهارتهای ارتباط با دیگران و دوست یابی
نویسنده : علی - ساعت ٦:۳٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ آذر ،۱۳۸۸
 

 

 

مهارتهای ارتباط با دیگران و دوست یابی

 

در انتخاب دوست(البته معیارهای انتخاب دوست و حدود دوستی هم باید حساب شده باشد) و ایجاد ارتباط با دیگران توجه به نکات زیر ضرورى است:

1- ابتدا باید مهارتهاى ارتباطى را یاد گرفت و یکى از راههاى آن الگو قرار دادن افرادى است که در این زمینه موفق هستند.

2- اجتناب از تند خویى و بددهانى

3- احسان و هدیه دادن به دیگران

4- تقدم در سلام کردن و برخورد خوب با دیگران داشتن

5- بدگویى نکردن از دیگران

6- دیدن جنبه‏هاى مثبت دیگران

7- اجتناب از منفى بافى در مورد دیگران

8- کمک کردن هنگام گرفتارى و نیاز دیگران

9- امانتدارى، خیر خواهى و دلسوزى دیگران

10- شرکت در کارهاى اجتماعى، ورزش‏هاى دسته جمعى و اجتناب از گوشه‏گیرى

برقرارى ارتباط با دیگران و محبت نمودن به آنها، یکى از مهم‏ترین مسائل زندگى انسان است. در صورتى که در آن ضعیف عمل شود، مشکلات متعددى در زندگى به وجود خواهد آمد.

ناتوانى در  برقرارى ارتباط مطلوب با دیگران و محبت نداشتن به آنها، برخاسته از عوامل زیر است:

الف) سوء ظن به دیگران،

ب ) خودبینى،

ج ) کمبود محبت در دوران زندگى مخصوصا کودکى،

د ) خجالتى بودن،

یکی از علل کم رویی، اضطراب اجتماعی است. اضطراب اجتماعی از عدم یادگیری مهارت های اجتماعی ناشی می شود. یکی از ابعاد وجودی انسان که باید در محیط خانه و مدرسه متناسب با سایر ابعاد رشد کند، بعد اجتماعی است. انسان موجودی اجتماعی است و باید در بستر اجتماع با همنوعان خود زندگی کند. برای این که بعد اجتماعی انسان رشد کند و در صحنه های گوناگون بتواند با دیگران روابط مناسبی داشته باشد باید مهارت های اجتماعی را یاد بگیرد. بعضی خانواده ها و یا بعضی از معلمان و مربیان دوران کودکی و نوجوانی، زمینه رشد و شکوفایی کودک را آن طور که باید، فراهم نمیکنند که یا قادر به آن نیستند، یا امکانات لازم را ندارند و یا خودشان نیز در این زمینه دچار مشکل هستند. به هر دلیل، این فرایند اجتماعی شدن و یادگیری مهارت های ارتباطی با دیگران به درستی تحقق پیدا نمی کند وقتی نوجوان وارد صحنه های بزرگ اجتماعی می شود، فشار و ناراحتی های کم رویی را در خود بیش تر حس می کند؛ زیرا می خواهد دوست یابی کند، با همکلاسان خود صمیمی باشد، در کلاس درس در مقابل جمع کنفرانس دهد و... علی رغم این که توانایی لازم را برای یادگیری مطالب دارد و آنها را نیز خوب می داند، ولی از ارائه آنها در مقابل جمع عاجز است و دچار اضطراب، خجالت و کم رویی و عوارض ناشی از آن می شود. خوشبختانه یادگیری مهارت های اجتماعی و بر طرف کردن اضطراب و ترس در مقابل جمع، کاری است که امکان عملی آن وجود دارد و تجربه نیز آن را ثابت کرده است. بنابراین اگر کسی تصمیم جدی داشته باشد، می تواند با این مشکل مقابله کند و خود را درمان نماید و از حصار کم رویی رها شود و از توانمندی هایی که دارد بهره ببرد. در فرهنگ ملی و دینی ما ایرانیان، مانند سایر ملل، آداب و رسومی وجود دارد که اگر خوب رعایت شوند، فرایند اجتماعی شدن به آسانی تحقق پیدا می کند. از جمله این آداب، سلام کردن و احوال پرسی از دوستان و خویشاوندان است در برخورد و معاشرت با دیگران سعی کنید:

 1- در دادن سلام پیش قدم باشید.

 2- بعد از سلام با جملات مرسوم، احوال پرسی کنید و تا از شما جدا نشده اند سعی کنید از آن ها جدا نشوید.

 3- تلاش کنید که در کارهای اجتماعی در محیط خانه، مدرسه و دانشگاه مانند اردو و بازی های دسته جمعی شرکت کنید نقش فعالی را بپذیرید.

4- هنگام صحبت با دیگران یا در مقابل جمع به اعضای بدن خود (دست، پا، نحوه صحبت و...) هیچ توجهی نکنید و توجه خود را بر مطلبی که می گویید متمرکز کنید.

5- قبلاً  مطلبی را که می خواهید در مقابل جمع بازگو کنید چندین بار در مقابل آینه تکرار کنید و فرض کنید که در مقابل جمع می باشید.

6- سعی کنید بر آنچه می خواهید بگویید تسلط کافی داشته باشید.

7- اگر با شکست مواجه شدید، خود را نبازید و برای بار دیگر خود را آماده انجام آن کار بکنید.

8- قبل از این که در مقابل جمع قرار گیرید به خودتان تلقین کنید که ((می توانم در مقابل جمع صحبت کنم )).

 9- وقتی حالت اضطراب پیدا می کنید سعی کنید همه ماهیچه های بدنتان را آرام و شل کنید.

 10- برای شکستن جو حاکم بر جمع و آرامش در صحبت کردن سعی کنید داستان های کوچک، طنز، لطیفه های شیرین و مناسب را که افراد خبره در جلسات سخنرانی بیان می کنند، در دفترچه ای یادداشت کنید و شما نیز در شرایط مقتضی از آنها استفاده کنید. مطمئن باشید با جدیت، پشتکار و تمرین به خوبی می توانید بر مشکل اضطراب اجتماعی و کم رویی پیروز شوید.

در پایان لازم به ذکر است کسب چنین مهارتی نیازمند تمرین و گذشت زمان است و نباید انتظار داشت که یک شبه و بطور دفعی بر اضطراب اجتماعی فایق آیند بنابراین از تمرین و ممارست و سعی و تلاش بیشتر خسته نشوید. مطالعه و عمل به راهکارهای دو کتاب معرفی شدهء زیر مفید و سودمند است،  تأکید میشود صرف مطالعه کتاب ها و مقالات و... این مشکل را حل نمی کند بلکه عمل به راهکارهای پیشنهادی طی یک دوره زمانی لازم و ضروری است:

ه ) زود رنجى،

و ) پرتوقع بودن،

ز ) عدم باور توانایى‏هاى خود.

    البته این بدان معنا نیست که همه این عوامل در یک نفر وجود دارد؛ بلکه ممکن است یک یا چند عامل در یک شخص موجب بروز این مشکل شده باشد.

جهت مطالعه:

- روانشناسی کمرویی ، دکتر غلامعلی افروز، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی

- آئین سخنرانی ، دیل کارنگی

 ضمنا کتاب «آیین دوست‏یابى» از دیل‏کارنگى را مطالعه کنید.