رسوای دل

کمرویی و عوامل آن
نویسنده : علی - ساعت ۸:٢۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٦ مهر ،۱۳۸٦
 

کمرویی و عوامل آن

 

سوال :چگونه با کمرویی خود مبارزه نمایم؟

 

------------------------------------

 

پاسخ: براى این که علت این مسئله را بهتر بشناسید با راهکارهایى که ارائه مى‏شود مشکل را برطرف کنید، کمى در این زمینه توضیح مى‏دهیم.

 

یکى از علل کم‏رویى، اضطراب اجتماعی است. اضطراب اجتماعى از عدم یادگیرى مهارت‏هاى اجتماعى ناشى مى‏شود. یکى از ابعاد وجودى انسان که باید در محیط خانه و مدرسه متناسب با سایر ابعاد رشد کند، بعد اجتماعى است. انسان موجودى اجتماعى است و باید در بستر اجتماع با هم‏نوعان خود زندگى کند. براى اینکه بعد اجتماعى انسان رشد کند و در صحنه‏هاى گوناگون بتواند با دیگران روابط مناسبى داشته باشد باید مهارت‏هاى اجتماعى را یاد بگیرد. بعضى خانواده‏ها و یا بعضى از معلمان و مربیان دوران کودکى و نوجوانى، زمینه رشد و شکوفایى کودک را آن طور که باید، فراهم نمى‏کنند که یا قادر به آن نیستند، یا امکانات لازم را ندارند و یا خودشان نیز در این زمینه دچار مشکل هستند. به هر دلیل، این فرایند اجتماعى شدن و یادگیرى مهارت‏هاى ارتباطى با دیگران به درستى تحقق پیدا نمى‏کند وقتى نوجوان وارد صحنه‏هاى بزرگ اجتماعى مى‏شود، فشار و ناراحتى‏های کم‏رویى را در خود بیش‏تر حس مى‏کند؛ زیرا مى‏خواهد دوست‏یابى کند، با همکلاسان خود صمیمى باشد، در کلاس درس در مقابل جمع کنفرانس دهد و... على‏رغم این که توانایى لازم را براى یادگیرى مطالب دارد و آنها را نیز خوب مى‏داند، ولى از ارائه آنها در مقابل جمع عاجز استو دچار اضطراب، خجالت و کم‏رویى و عوارض ناشى از آن مى‏شود. خوشبختانه یادگیرى مهارت‏هاى اجتماعى و بر طرف کردن اضطراب و ترس در مقابل جمع، کارى است که امکان عملى آن وجود دارد و تجربه نیز آن را ثابت کرده است. بنابراین اگر کسى تصمیم جدى داشته باشد،مى‏تواند با این مشکل مقابله کند و خود را درمان نماید و از حصار کم‏رویى رها شود و از توانمندى‏هایى که دارد بهره ببرد. در فرهنگ ملى و دینى ما ایرانیان، مانند سایر ملل، آداب و رسومى وجود دارد که اگر خوب رعایت شوند، فرایند اجتماعى شدن به آسانى تحقق پیدا مى‏کند. ازجمله این آداب، سلام کردن و احوال پرسى از دوستان و خویشاوندان است در برخورد و معاشرت با دیگران سعى کنید:

 

 1- در دادن سلام پیش قدم باشید. 

 

 2- بعد از سلام با جملات مرسوم، احوال‏پرسى کنید و تا از شما جدا نشده‏اند سعى کنید از آن‏ها جدا نشوید.

 

 3- تلاش کنید که در کارهاى اجتماعى  در محیط خانه و ... در فعالیتهای دسته جمعى شرکت کنید ونقش فعالى رابپذیرید.

 

 4- هنگام صحبت با دیگران یا در مقابل جمع به اعضاى بدن خود (دست، پا، نحوه صحبت و...) هیچ توجهى نکنید و توجه خود را بر مطلبى که مى‏گویید متمرکز کنید

 

5- قبلاً مطلبى را که مى‏خواهید در مقابل جمع بازگو کنید چندین بار در مقابل آینه تکرار کنید و فرض کنید که در مقابل جمع مى‏باشید.

 

 6- سعى کنید بر آنچه مى‏خواهید بگویید تسلط کافى داشته باشید

 

 7- اگر با شکست مواجه شدید، خود را نبازید و براى بار دیگر خود را آماده انجام آن کار بکنید.

 

 8- قبل از این که در مقابل جمع قرار گیرید به خودتان تلقین کنید که «مى‏توانم در مقابل جمع صحبت کنم».

 

 9- وقتى حالت اضطراب پیدا مى‏کنید سعى کنید همه ماهیچه‏هاى بدنتان را آرام و شل کنید.

 

10- براى شکستن جو حاکم بر جمع و آرامش در صحبت کردن سعى کنید داستان‏هاى کوچک، طنز، لطیفه‏هاى شیرین و مناسب را که افراد خبره در جلسات سخنرانى بیان مى‏کنند، در دفترچه‏اى یادداشت کنید و شما نیز در شرایط مقتضى از آنها استفاده کنید.

 

 مطمئن باشید با جدیت، پشتکار و تمرین به خوبى مى‏توانید بر مشکل اضطراب اجتماعى و کم‏رویى پیروز شوید.

 

 ضمنا به منظور کسب اعتماد به نفس، به راه کارهاى زیر توجه کنید:

 

 1- توانایى‏ها و استعدادهاى خود را شناسایى کرده آنها را بر روى کاغذى یادداشت کنید. هر روز آن را براى خود بخوانید و هرگاه توانمندى دیگرى در خود یافتید، به فهرست تهیه شده اضافه کنید.

 

2- موفقیت‏هاى مختلف گذشته خود را، روى کاغذى یادداشت کنید و هر روز آن را براى خود قرائت نمایید (موفقیت‏هاى علمى، تحصیلى، هنرى و...).

 

3- به خود تلقین کنید که من فردى توانا و با اراده هستم.

 

4- هیچ گاه خود را تحقیر و سرزنش نکنید.

 

 5- از منفى بافى درباره خود و اعمال و کارهایتان جدا پرهیز کنید.

 

6- به محض خطور افکار منفى و شکست‏هاى گذشته به ذهنتان، بلافاصله جنبه‏هاى مثبت خود و زندگى و موفقیت‏هاى مختلفى که تا به حال داشته‏اید به یاد آورید.

 

7- پس از هر موفقیتى هر چند کوچک خود را تشویق کنید.